Geplaatst door op donderdag 26 december
Hoewel wielrenners bekend staan voor het “eerst leeg eten van het bordje van een ander”, is het wel gebruikelijk dat je als (recreatieve) wielrenner zorgt dat je zelf alles bij je hebt wat je onderweg nodig kan hebben. Dus vroeg Fleur aan mij: wat moet je eigenlijk allemaal meenemen als je op de racefiets weggaat? De vraag van Fleur is een hele goede. Want je komt er eigenlijk pas achter wat je nodig hebt, als je onderweg iets niet bij je hebt. Hierbij onze tips voor dat wat je onderweg écht moet meenemen en dat wat altijd handig kan zijn onderweg.
De volgende 3 tips zijn essentieel om weer thuis te komen. Als je dit bij je hebt, ben je zo goed als zelfredzaam onderweg!
Laten we eerst een open deur intrappen: wie beweegt, verbruikt energie. Daarnaast verliest je lijf vocht tijdens het bewegen en dat moet worden aangevuld. Binnenkort gaan we verder inzoomen op eten en drinken onderweg. Maar hierbij al wat tips. Als vuistregel wordt gegeven 500ml per uur op de racefiets. Hoewel dit per persoon en weersomstandigheden kan verschillen, betekent dit dat je op een tochtje van 2u al snel 2 bidons mee moet nemen, of onderweg moet bijvullen. Eten kun je beter te veel dan te weinig meenemen. Iedereen die ooit een hongerklop heeft gehad (alle energie is dan in één klap weg, vaak door te weinig eten) kan dat beamen. Houd er rekening dat je wel energie uit de voeding moet halen. Ik heb in ieder geval altijd een banaan, een reepje en een koek mee. Experimenteer met wat voor jou werkt, maar neem wel iets mee! En....liever te veel, dan te weinig!
Open deuren trappen we dus eerst in. De telefoon is essentieel. Niet alleen voor de leuke plaatjes, maar vooral als er iets gebeurt waardoor je echt hulp nodig hebt. Nog wel een tip om de telefoon niet op je auto te laten liggen als je ergens gaat fietsen (geen idee hoe ik dat weet). Ook heb ik altijd een pinpas, mijn zorgverzekeringspas en mijn ID bij mij. Voelt gewoon fijn om dat op zak te hebben. Daarnaast nemen veel wielrenners ook kleingeld mee voor een eventuele oversteek met een pontje. Om alles vochtvrij te houden maak je gebruik van bijvoorbeeld een boterhamzakje of vrieszakje. Die laatste zijn erg duurzaam, daar kun je wel een heel seizoen mee doen.
Het is niet elke dag dat je door een schroef heen rijdt, maar als het gebeurt, is het fijn dat je zelfredzaam bent en niet een Uber, taxi of een vriend of vriendin hoeft te bellen. Voorwaarde is wel dat je je eigen band ook kan vervangen. Je hebt hier in ieder geval bandenwippers voor nodig (minimaal 2, 3 is ideaal), een nieuwe binnenband en een handpomp of CO2 patroon. Het vervangen van een band duurt eventjes, zeker in koud en nat weer. Het wachten op iemand die je komt halen duurt nog veel langer. Hoeveel je meeneemt? Persoonlijk neem ik altijd 1 binnenband mee. Twee keer lekrijden kan gebeuren, vooral als je de buitenband niet goed controleert tijdens het vervangen. Maar aan de andere kant is de kans niet zo heel groot. Dan heb je echt wel pech, zeker als je alleen rijdt. Rijd je met een groepje, is er altijd wel een tweede binnenband te bietsen.
Tot zover de essentiële zaken. Nu zijn er nog een aantal zaken die wellicht wat minder voor de hand liggen om altijd mee te nemen, maar zeker het overwegen waard zijn.
Een multitool zijn heel veel kleine gereedschapsdingetjes in 1. Denk hierbij aan verschillende inbussleuteltjes en schroevendraaiertjes. Ik heb hem – sinds ik een klein zadeltasje heb – altijd bij mij en ja, ook een paar keer onderweg moeten gebruiken. Laatste keer was het vastdraaien van een pedaal waar een tikje in zat. Maar ook voor het bijstellen van mijn versnellingen heb ik het een keer gebruikt. Nogmaals, niet essentieel, want vaak kun je dit soort problemen ook beter thuis of bij een fietsenmaker laten oplossen.
Buienrader en ik hebben geen goede verhouding. Sterker nog, als ik zie dat het gaat regenen blijft het droog en vice versa. Hoe dan ook, een regenjasje is een item dat ik soms bij mij steek als het weer wat onvoorspelbaar is en er regen in de lucht zit.
Wat zonniger bekeken… als ik langer dan twee uur op de fiets zit met een bepaalde zonnekracht heb ik altijd wat zonnebrand bij mij. Vooraf smeren is geen garantie om niet te verbanden. De knieholten, kuiten, onder de ogen en bovenkant van de borst zijn de meest populaire verbrand plekken. Houd er rekening mee met warm weer dat je het shirtje in warm weer vaak een stukje los doet waardoor de bovenkant van je borst in een mooie V vorm verbrand.
Er zijn kleine cijferslotjes met draad te koop waarmee je je fiets vast kan zetten. Een wielrenner raakt zijn fiets liever niet uit het oog, maar mocht het zo zijn, dan kun je hem vastzetten. Mijn fiets heeft nog nooit op slot gestaan om heel eerlijk te zijn. Altijd met het idee dat mijn fiets toch niet de meest luxe en mooie is. Ik heb wel een slot bij mij, met het idee dat als ik een keer een supermarkt in moet en ik ben alleen, dat het kan. Ook kun je niet altijd in het OV je fiets meenemen (bussen en trams). Het is dan een optie om de fiets ergens vast te zetten en later op te komen halen.
Het geeft een fijn gevoel om goed voorbereid op pad te gaan. Er zijn nog meer zaken waar ik persoonlijk altijd aan moet denken, zeker als ik ergens eerst met de auto naar toe rijd, en dan pas ga fietsen (ja...ik ben mijn schoenen wel eens vergeten....). Laat ons weten wat jij essentieel vindt om bij je te hebben via Instagram of Facebook. Ben benieuwd!
Vul hieronder je e-mail adres in. Wij sturen je een code toe waarmee je een nieuw wachtwoord kan kiezen.